There are many types of food service styles in hotels to serve customers in the catering industry. This may range from full silver service in a fine dining restaurant, where the dishes are served at the table by waiters with service spoons and forks, to a self-service cafeteria where guests collect their own food from the counter.
۔کیٹرنگ انڈسٹری میں گاہکوں کی خدمت کے لیے ہوٹلوں میں کھانے کی خدمت کے کئی قسم کے اسٹائل موجود ہیں۔ یہ ایک عمدہ کھانے کے ریستوراں میں چاندی کی مکمل سروس سے لے کر ہو سکتا ہے، جہاں خدمت کے چمچوں اور کانٹے کے ساتھ ویٹر میز پر پکوان پیش کرتے ہیں، ایک سیلف سروس کیفے ٹیریا تک جہاں مہمان کاؤنٹر سے اپنا کھانا خود اکٹھا کرتے ہیں۔
Silver service is a method of serving style, dishes are presented and transferred to the guest’s plate using a service spoon and fork from the left-hand side of the guest while beverages are served from the right-hand side. It is regarded as a formal service.
This food service method is also called English service. Here server moves counter-clockwise while serving food. This kind of service is implemented in upscale restaurants.
سلور سروس اسٹائل
سلور سروس سرونگ اسٹائل کا ایک طریقہ ہے، مہمان کے بائیں جانب سے سروس اسپون اور کانٹے کا استعمال کرتے ہوئے برتن پیش کیے جاتے ہیں اور مہمان کی پلیٹ میں منتقل کیے جاتے ہیں جبکہ مشروبات دائیں جانب سے پیش کیے جاتے ہیں۔ اسے ایک رسمی خدمت سمجھا جاتا ہے۔
کھانے کی خدمت کے اس طریقے کو انگریزی سروس بھی کہا جاتا ہے۔ یہاں سرور کھانا پیش کرتے وقت گھڑی کی سمت حرکت کرتا ہے۔ اس قسم کی سروس اعلی درجے
کے ریستوراں میں لاگو کی جاتی ہے۔
.jpeg)
2. American Service Style:
American Service Style is a simple and informal form of the service style. It is also termed Plated service. In the American style of food service, dishes are neatly plated in the kitchen by the kitchen staff and placed at the guest’s cover from the right-hand side. The waiter should be able to carry at least three dished-out full plates to speed up the service.
امریکن سروس اسٹائل سروس اسٹائل کی ایک سادہ اور غیر رسمی شکل ہے۔ اسے پلیٹڈ سروس بھی کہا جاتا ہے۔ کھانے کی خدمت کے امریکی انداز میں، باورچی خانے کے عملے کے ذریعے برتنوں کو صفائی کے ساتھ باورچی خانے میں چڑھایا جاتا ہے اور دائیں طرف سے مہمان کے کور پر رکھا جاتا ہے۔ خدمت کو تیز کرنے کے لیے ویٹر کو کم از کم تین ڈش آؤٹ فل پلیٹیں لے جانے کے قابل ہونا چاہیے۔
.jpeg)
3. Buffet Service Style:
The buffet is a self-service where food is displayed on tables. The guests take plates stacked at the beginning of the table and proceed along requesting the buffet’s attention to serve them or help themselves. In stand-up buffets, guests are forced to stand and eat.
بوفے ایک سیلف سروس ہے جہاں میزوں پر کھانا کھایا جاتا ہے۔ مہمان میز کے شروع میں ڈھیر لگی پلیٹیں لیتے ہیں اور بوفے کی توجہ ان کی خدمت کرنے یا اپنی مدد کرنے کی درخواست کرتے ہوئے آگے بڑھتے ہیں۔ اسٹینڈ اپ بوفے میں مہمانوں کو کھڑے ہو کر کھانا کھانے پر مجبور کیا جاتا ہے۔
.jpeg)
4. French Service Style:
French Service is also known as Family service. In french this service is found in family pensions and banquets, Where the dish is presented to each guest from the left-hand side to help himself/herself. For a small party of two to three guests. Dishes ordered by them are placed on the table with service implements and plates for the guests to help themselves.
فرانسیسی سروس کو فیملی سروس کے نام سے بھی جانا جاتا ہے۔ فرانسیسی زبان میں یہ سروس فیملی پنشن اور ضیافتوں میں پائی جاتی ہے، جہاں ہر مہمان کو اپنی مدد کے لیے بائیں طرف سے ڈش پیش کی جاتی ہے۔ دو تین مہمانوں کی ایک چھوٹی سی پارٹی کے لیے۔ ان کی طرف سے آرڈر کیے گئے پکوان مہمانوں کے لیے خدمت کے آلات اور پلیٹوں کے ساتھ میز پر رکھے جاتے ہیں تاکہ وہ اپنی مدد کر سکیں۔
5. Russian service Style:
The Russian Service Style is a very elaborate service and may also be termed a Sideboard service. In this style large joints, roast poultry, whole fish, and so on.
In this service elaborate garnish is neatly arranged on a platter presented to the host, taken back to the sideboard, carved, portioned, and served to the guests with a service spoon and fork.
روسی سروس اسٹائل ایک بہت وسیع سروس ہے اور اسے سائڈ بورڈ سروس بھی کہا جا سکتا ہے۔ اس انداز میں بڑے جوڑ، روسٹ مرغی، پوری مچھلی وغیرہ۔
اس سروس میں وسیع گارنش کو میزبان کو پیش کیے گئے پلیٹر پر صاف ستھرا اہتمام کیا جاتا ہے، اسے واپس سائیڈ بورڈ پر لے جایا جاتا ہے، اسے تراش کر، تقسیم کیا جاتا ہے، اور خدمت کے چمچے اور کانٹے کے ساتھ مہمانوں کو پیش کیا جاتا ہے۔
6. This Gueridon service Style:
This also named Trolley service. In this style of service, dishes are prepared, carved, dressed, or flambéed on a trolley in front of the guests and served with a service spoon and fork. It is a very effective tool for merchandising
یہ Guridon سروس اسٹائل
اسے ٹرالی سروس کا نام بھی دیا گیا۔ اس طرز کی خدمت میں مہمانوں کے سامنے پکوان تیار کیے جاتے ہیں، تراشے جاتے ہیں، کپڑے پہنے جاتے ہیں یا flambéed ہوتے ہیں اور خدمت کے چمچے اور کانٹے کے ساتھ پیش کیے جاتے ہیں۔ یہ تجارت کے لیے ایک بہت موثر ٹول ہے۔
7. Tray service Style:
In this type of food service operation where dishes are ordered by guests and neatly portioned and arranged on a tray with necessary cutleries and taken to their rooms/beds/seats by waiters. Special trays are available to retain the temperature of the dishes. This style is practiced in-room service, hospitals, flights, and institutional catering.
ٹرے سروس کا انداز:
اس قسم کے فوڈ سروس آپریشن میں جہاں مہمانوں کے ذریعہ پکوان کا آرڈر دیا جاتا ہے اور صفائی کے ساتھ تقسیم کیا جاتا ہے اور ضروری کٹلریز والی ٹرے پر ترتیب دیا جاتا ہے اور ویٹر ان کے کمروں/بستروں/ نشستوں پر لے جاتے ہیں۔ پکوان کا درجہ حرارت برقرار رکھنے کے لیے خصوصی ٹرے دستیاب ہیں۔ اس انداز کو کمرے میں سروس، ہسپتالوں، پروازوں اور ادارہ جاتی کیٹرنگ میں استعمال کیا جاتا ہے۔
8. Self Service Style:
This is the simplest form of service method where members of service staff do not serve guests. Customers help themselves with the dishes they would like to consume.
Self-service is further classified into the following 3 types:
Cafeteria service.
Counter service.
Vending service.
There are two types of cafeteria services are available:
9. Cafeteria Service Style:
a) Traditional Cafeteria Service
This form of service is widely followed in institutional and industrial catering establishments. It consists of a straight line of counters containing a variety of hot and cold dishes displayed in order.
The customer starts from one end of the line, picks up a tray, and moves along the length of the counter as he selects dishes he wants to have.
The cashier who is seated at the end of the counter makes the bill and collects payment. This is not required if the meals are pre-paid. Normally, the service counter is separated from the dining area.
b) Free Flow Cafeteria Service
In the modern free-flow cafeteria system, counters are segregated according to the type of dishes offered – hot or cold, appetizers, soups, bread, sandwiches, entrées, salads, pasta, and so on.
Customers can move at will to any service point to select dishes and exit through the payment method. In this system, counters are not arranged in a straight line, but in shapes such as Hollow squares, U-shaped, Echelon or Sawtooth, and so on, depending on the number of dishes on offer and the shape and size of the area available.
By all these methods of food serving styles, food and beverages are served to guests in a hotel room, on a flight, in a hospital, and so on.
یہ سروس کے طریقہ کار کی سب سے آسان شکل ہے جہاں سروس اسٹاف کے ممبران مہمانوں کی خدمت نہیں کرتے ہیں۔ گاہک ان پکوانوں میں اپنی مدد کرتے ہیں جو وہ استعمال کرنا چاہتے ہیں۔
سیلف سروس کو مزید مندرجہ ذیل 3 اقسام میں تقسیم کیا گیا ہے:
کیفے ٹیریا سروس۔
کاؤنٹر سروس۔
وینڈنگ سروس۔
کیفے ٹیریا کی دو قسم کی خدمات دستیاب ہیں:
9. کیفے ٹیریا سروس اسٹائل:
a) روایتی کیفے ٹیریا سروس
ادارہ جاتی اور صنعتی کیٹرنگ اداروں میں خدمت کی اس شکل کی بڑے پیمانے پر پیروی کی جاتی ہے۔ یہ کاؤنٹرز کی سیدھی لائن پر مشتمل ہے جس میں مختلف قسم کے گرم اور ٹھنڈے پکوان ترتیب کے ساتھ دکھائے گئے ہیں۔
گاہک لائن کے ایک سرے سے شروع ہوتا ہے، ایک ٹرے اٹھاتا ہے، اور کاؤنٹر کی لمبائی کے ساتھ آگے بڑھتا ہے کیونکہ وہ اپنی پسند کے برتنوں کا انتخاب کرتا ہے۔
کیشئر جو کاؤنٹر کے آخر میں بیٹھا ہے بل بناتا ہے اور ادائیگی جمع کرتا ہے۔ اگر کھانا پہلے سے ادا کیا گیا ہو تو اس کی ضرورت نہیں ہے۔ عام طور پر، سروس کاؤنٹر کو کھانے کے علاقے سے الگ کیا جاتا ہے۔
ب) مفت فلو کیفے ٹیریا سروس
جدید فری فلو کیفے ٹیریا سسٹم میں، کاؤنٹرز کو پیش کردہ ڈشز کی قسم کے مطابق الگ کیا جاتا ہے - گرم یا ٹھنڈا، بھوک بڑھانے والے، سوپ، روٹی، سینڈوچ، داخلے، سلاد، پاستا وغیرہ۔
گاہک اپنی مرضی سے کسی بھی سروس پوائنٹ پر پکوان منتخب کرنے اور ادائیگی کے طریقہ سے باہر نکل سکتے ہیں۔ اس نظام میں، کاؤنٹرز کو سیدھی لائن میں ترتیب نہیں دیا جاتا ہے، بلکہ شکلیں جیسے کہ ہولو اسکوائر، U-shaped، Echelon یا Sawtooth، اور اسی طرح، پیشکش پر ڈشز کی تعداد اور دستیاب جگہ کی شکل اور سائز پر منحصر ہے۔ .
کھانا پیش کرنے کے ان تمام طریقوں کے ذریعے، ہوٹل کے کمرے، پرواز میں، ہسپتال وغیرہ میں مہمانوں کو کھانا اور مشروبات پیش کیے جاتے ہیں۔



